Klíčová slova
Úvod
Klíčovými slovy máme na mysli nejen jednotlivá slova, ale i celé fráze, které co nejlépe vystihují obsah dané internetové stránky. Správná volba klíčových slov je důležitá jak pro optimalizaci stránek pro vyhledávače (SEO), tak i pro nastavení vyhledávacích reklamních kampaní.
Nastavení SEO je oproti nastavení reklamních kampaní náročnější a často se musí provádět přímo editací kódu stránky, i proto se v tomto článku budeme věnovat spíše nastavení klíčových slov ve vyhledávacích kampaních.
Typy shod klíčových slov
V nastavení reklamních kampaní se můžeme setkat s různými typy shod klíčových slov. Shodou máme na mysli to, kdy budou vyhledávače ještě akceptovat naši klíčovou frázi a zobrazí tak námi nastavenou reklamu.
Níže podrobně rozeberu každý jednotlivý typ shod pro klíčová slova:
1) Volná shoda
Tato shoda se obecně nedoporučuje využívat příliš často. Je to proto, že dává vyhledávačům až přílišnou svobodu jak “zkomolit” naši klíčovou frázi. Volná shoda totiž umožňuje reklamu zobrazit, nejen když se kamkoliv do naší klíčové fráze přidá jakékoliv jiné slovo nebo sousloví, ale také umožňuje použít i úplně jiný tvar slov v klíčové frázi.
Příklad z praxe:
Provozujeme E-shop na módní obuv pro ženy.
Do klíčových slov ve vyhledávací kampani přidáme slovo „obuv“ a nastavíme volnou shodu.
Tím dáme vyhledávači impulz, že má zobrazit reklamu pokaždé, když vyhledávací fráze obsahuje alespoň kořen slova obuv.
Vyhledávač tak umožní zobrazení reklamy i v případě, že někdo zadá například „obuvnické opravárenské stroje“. Je jasné, že takový člověk nemá zájem o dámské lodičky a přesto se mu naše reklama zobrazí. To vede k poklesu poměru zobrazení a prokliků a tím i k poklesu kvality naší reklamy a jejího zobrazování. Tímto způsobem bychom reklamu brzy kompletně utopili.
Radou číslo 1 při nastavování kampaně je tedy: nikdy nedávat samostatné slovo na volnou shodu.
2) Modifikovaná volná shoda (slova zadáváme se znaménkem +)
Modifikovaná volná shoda se tvoří tak, že před každé slovo napíšeme +. V našem případě bychom tedy do nastavení kampaně napsali „+obuv“.
Tato shoda stále umožňuje přidat jakékoliv slova před, za, nebo i mezi námi zadaná klíčová slova, ale již neumožňuje změnu jejich tvaru.
Zamezila by tedy výše uvedenému případu z praxe, nicméně stále by povolila jiné nerelevantní vyhledávací dotazy jako třeba „police na obuv do předsíně“.
3) Frázová shoda (frázi zadáme do uvozovek)
Frázová shoda již na rozdíl od modifikované volné shody neumožňuje vkládat jiná slova mezi slova ve vyhledávací frázi. Pokud tedy mezi klíčová slova přidáme frázi “Módní boty”, umožníme tak vyhledávači zobrazit reklamu pouze v případě, že se vyhledávací frázi objeví sousloví módní boty.
Výrazně tím tak omezíme možnost zobrazení reklamy pro lidi, kteří o náš produkt vůbec nemají zájem. Akceptovatelné vyhledávací fráze budou například: “Módní boty pro ženy”, “Luxusní módní boty”, nicméně například i “Módní boty pro muže”, což už pro nás opět není relevantní.
4) Přesná shoda (frázi nebo slovo zadáme do hranaté závorky)
Přesná shoda již vyhledávači nedává žádný prostor ke kreativitě. Jednoduše řečeno, to co přidáte v hranaté závorce musí být zadáno úplně stejně i do vyhledávače, aby se naše reklama zobrazila. To zní sice dobře, ale musíme si uvědomit, že tím můžeme ztratit i spoustu potenciálních relevantních vyhledávání, jelikož pokud někdo jen lehce vyhledávací frázi změní, už se mu reklama nezobrazí.
Závěr
Jak jsme si ukázali na příkladech, zadávání klíčových slov a frází může být ošemetná záležitost a je žádoucí se nad tím dobře zamyslet, jelikož správná klíčová slova jsou základem úspěšnosti online marketingu.
Jejich účelem by mělo být oslovit lidi, kteří hledají to, co my nabízíme a naopak vyloučit ty, kteří hledají cokoliv jiného.